Oletko tänäkin aamuna saman ongelman edessä kuin monina aikaisempinakin aamuina? Et oikein tiedä mistä aloittaisit päivän työnteon? Moni henkilö kohtaa tämän saman ongelman ja vieläpä päivittäin. Toisilla taas on kalenteri niin täynnä, että päivästä toiseen edetään kuin sumussa ja kaikki omat asiatkin jäävät unholaan ja hoitamatta. Itsensä johtaminen ei ole helppo taiteen laji.

Saku Tuominen ja Pekka Pohjakallio toteavat kirjassaan ”Kuten me kaikki tiedämme – ongelma ei ole se, että emme tietäisi mistä kiikastaa. Ongelmana on, että emme siitä huolimatta tee mitään”. Tämä onkin monelle juuri se akuutein ongelma, ei tartuta ripeästi siihen mikä on kulloisenkin prioriteettilistan kärjessä.

Mistä tämä sitten johtuu? Yksinkertaisesti suunnittelemattomuudesta, on vastaukseni. Syitä voi olla monia ja erilaisia aikavarkaita on luonnollisesti jokaisen työssä, kuten esim. yllättävät palaverit. Ne ovat yleensä kuitenkin tekosyitä ja vain satunnaisia ajan ottajia.

Kuinka moni teistä oikeasti on tehnyt selkeän toiminta- ja tavoitesuunnitelman omaan työhönsä ja vielä kaiken lisäksi seuraa sen toteutumista. Päivittäin, viikoittain, kuukausittain tai mitä todella haluat saada aikaiseksi vuoden tai kahden päästä. Turhaa byrokratiaa, ehkä ajattelet? Voin kuitenkin taata, että jos näin teet, niin tulokset ovat moninkertaiset ja työantajasi heittää hattua ilmaan. Usko tai älä, tarvitset siihen kuitenkin sparraajan. Harva meistä pystyy siihen yksin!