Elektroninen urheilu on Suomessa kovassa kasvussa. Joukkoon liittyy nyt Finnish eSports Leaguen tuore vahvistus, yritysmaailman kokenut moniosaaja Jukka Kunnas.

FEL saa kovan luokan vahvistuksen, kun osakkaaksi ja hallituksen jäseneksi liittyy Jukka Kunnas. Hän työskentelee toimitusjohtajana konsulttiyritys Partners Unitedissa, jonka osaomistaja on sponsoroinnin tutkimusyritys Sponsor Insight.

– Mittareissamme näkyi selvästi e-urheilun suosio, joka on kasvanut suureksi parissa-kolmessa vuodessa. Kiinnostukseni heräsi, kun ymmärsin kuinka merkittävä urheilu- ja harrastemuoto on kyseessä, Kunnas sanoo.

– Viimeisen silauksen minuun teki se, kun ymmärsin tämän olevan oikeasti kovaa urheilua. Huipputason kilpapelaajilla ei ole varaa olla huonossa kunnossa, suoritukset ovat sen verran vaativia. Neljän päivän turnaus neljän ottelun päivätahdilla ei onnistu energiajuoman voimalla.

FELiin Kunnaksen toi hallituksen puheenjohtaja Jukka-Pekka Vuorinen.

– Olen jo aikaisemmin etsinyt tilaisuutta lähteä mukaan e-urheiluun ja nyt tarjoutui tämä loistava mahdollisuus Jukka-Pekka Vuorisen kautta. Meillä on pitkä yhteinen historia, Kunnas kertoo.

Muun muassa Jääkiekon SM-liigassa ja Jääkiekkoliitossa vuosikymmenien kokemuksen urheilujohtamisesta kerännyt Vuorinen on tyytyväinen saadessaan FELin hallitukseen luotto-osaajan.

– Kunnas tuo FELiin maailmanluokan tapahtumaosaamista ja yhteistyöverkostoja, jolla saamme varmasti nopeaakin kasvua aikaiseksi. Hän on erittäin motivoitunut kohtaamaan uuden toimialan haasteen hallituksemme jäsenenä, Vuorinen kehuu.

Vahvuuksina tapahtumat, markkinointi ja yritysosaaminen

Kunnaksella on monipuolinen työkokemus kuluttaja- ja yritysmarkkinoinnin hankkeista, niin yritysten kuin kohteidenkin näkökulmasta.

Työskentelyä elektronisen urheilun parissa hän odottaa innolla.

– Tuon tapahtumallista osaamista ja näkemystä siitä, kuinka isoja konsepteja rakennetaan ja jalkautetaan. Vahvuuksiani ovat tapahtuma- ja kuluttajamarkkinoinnin lisäksi yritysten näkökulman ja osaamisen hyödyntäminen, Kunnas sanoo.

Kunnas vastasi yritysmarkkinoinnista Euroopan kulttuuripääkaupunkihankkeissa Helsingissä vuonna 2000 ja Turussa 2011, samoin vuoden 2012 Helsinki Design Capital -hankkeessa.

Yli 25-vuotisella urallaan hän on työskennellyt myös muun muassa yleisurheilun vuoden 2005 MM-kisojen markkinointi- ja myyntijohtajana ja Suomen Urheiluliiton markkinointijohtajana 1990–96.

Kunnas vastaa yritysyhteistyöstä Suomen juhlavuoden Suomi 100 -hankkeessa, jota hän kuvailee Suomen historian suurimmaksi tapaukseksi sponsoroinnin näkökulmasta.

HIFK astui tyylikkäästi e-urheiluareenoille

Suomalainen kilpapelaaminen sai lauantaina kertaheitolla pönkettä, kun HIFK ensimmäisenä suomalaisena urheiluseurana ilmoitti laajentavansa e-urheiluun. Suurseura kiinnitti vahvuuteensa Overwatch-pelissä Helsinki Reds -nimellä kilpailevan joukkueen.

– HIFK on suomalaisista urheiluseuroista edistyksellisin digitaalisen median osaaja ja ymmärtäjä, joten en yllättynyt siitä, että he tämän oivalsivat ja toteuttivat näin tyylikkäästi. Tosi kova juttu, Kunnas kehuu.

Maailmalla urheiluseurat rekrytoivat tiuhaan kilpapelaajia, katsojamäärät kasvavat ja e-urheilussa liikkuu Suomessakin yhä enemmän rahaa.

Liigatoimijana FEL kehittää osaltaan suomalaista e-urheilua suuremmaksi ja ammattimaisemmaksi. Kunnas rohkaisee myös seuroja ja pelaajia panostamaan markkinointiinsa, brändäykseensä ja varainhankintaansa.

– Etenemme askel kerrallaan. Pelaajille ja suomalaiselle  e-urheilulle lisäarvoa tuovat liigojemme palkintorahojen kasvu, tapahtumien ja konseptien luominen sekä median kiinnostuksen lisääminen, Kunnas luettelee.

Tervetuloa mukaan, Jukka!